dinsdag 24 september 2013

Brush on your make-up! Welke borstels gebruik ik? (nl)

Make-up is allemaal erg mooi, maar natuurlijk heb je wel de juiste tools nodig om het op te brengen. Die ene borstel kan namelijk het verschil maken tussen een mooie look of een clown-snoetje vol vegen. Vandaag wil ik jullie daarom een kijkje laten nemen in mijn borstel-stash.
De eerste borstels zijn eigenlijk een deel van een set. De set bestaat uit veel meer borstels, maar alleen deze 5 gebruik ik regelmatig. Ik heb deze een aantal jaren geleden gekocht via ebay en naast het prachtige paarse uiterlijk ben ik ook erg tevreden over de kwaliteit. Ze verliezen geen haar en zijn echt superzacht! Een echte budget-tip! De set bestaat uit 16 borstels in een etui en kan je voor enkele euro's hier vinden.
De linkse borstel is een schuine contourkwast, die ik vooral gebruik om te contouren met bronzer of blush. Ernaast zie je een blush-borstel en deze werkt echt prima om je blush natuurlijk te blenden. De derde borstel is een poederkwast en deze gebruik ik vooral om mijn foundation af te poederen met los poeder. Het kleine borsteltje ernaast is een schuin eyelinekwastje, maar deze gebruik ik om mijn wenkbrauwen bij te werken. Hij heeft hiervoor echt de ideale grootte en dikte. Het laatste penseel is een klein kwastje met iets stuggere haartjes, waardoor ik hem vooral gebruik voor lipstick.
Deze 2 borstels zijn van The Body Shop. Ik heb deze intussen al een hele tijd, maar je kan ze nog steeds kopen. De borstels van The Body Shop zijn niet heel goedkoop, maar ze hebben wel een erg goede kwaliteit met zachte en soepele haren. Ik vind ze ook erg goed in de hand liggen doordat ze onderaan iets breder zijn. 
Links zie je de lip en concealer kwast. Hij is hiervoor zeker geschikt, maar ik gebruik hem vooral om highlighter aan te brengen in mijn binnenste ooghoek. Hij is klein en dun genoeg om op zulke fijne plaatsen precies te kunnen werken. Deze kost 8,50 euro. De rechtse borstel is de eyeshadow blender. Ik vind hem hiervoor minder geschikt doordat hij wel breed en fluffy, maar tegelijk ook platter is. Ik kan me perfect voorstellen dat hij voor andere personen wel goed kan werken om oogschaduw te blenden, maar ik gebruik hem dagelijks om de concealer onder mijn ogen af te poederen. Deze kost ook 8,50 euro.
Verder heb ik ook twee borstels van MAC. Ik zou er graag nog meer aanschaffen, maar met een studentenbudget was dit lange tijd niet mogelijk. De kwasten van MAC zijn echt super van kwaliteit, maar ook vrij prijzig. 
De linkse borstel is de 168 en dit is een schuine borstel. Deze heb ik aangekocht via ebay en het is een valse kwast. Op de foto hieronder geef ik je wat meer uitleg daarover. Ondanks dat het geen echte MAC borstel is, werkt hij wel prima om highlighter aan te brengen op mijn jukbeenderen. Ik ben opgelicht bij de aankoop van deze borstel en heb er ongeveer 30 euro voor betaald, de echte versie kost 34 euro. De rechtse borstel is de 187 en heb ik bij MAC zelf gekocht. Ik gebruik deze altijd voor de iets fellere kleuren blush, omdat hij ze op een natuurlijke manier kan aanbrengen. Hij kost 48 euro, maar je krijgt ervoor wel een pareltje in de plaats. Dit is zonder twijfel mijn favoriete borstel!
Op deze foto zie je al duidelijk het verschil tussen de echte en de fake MAC borstel. De echte heeft veel fijnere en zachtere haartjes, terwijl de fake versie dikkere haren heeft die er onnatuurlijker en meer gebroken uitzien. Als je echt op veilig wil spelen, koop je je producten dus best bij MAC zelf. Je kan dit doen in de winkels of via de webshop. Mac wordt namelijk steeds meer nagemaakt en vooral op ebay, 2dehands, kapaza, marktplaats en dergelijke meer kom je erg vaak nepproducten tegen. Door de jaren heen heb ik zelf geleerd om het verschil te zien tussen echte en fake MAC producten en dat gaat veel verder dan alleen de haren. Als jullie hier een uitgebreider artikeltje over willen, kan je dit laten weten bij de comments. Dan zal ik jullie met veel plezier laten zien hoe je kan voorkomen dat je opgelicht wordt met neppe MAC producten.
Deze kwasten komen uit de gewone Essentiel lijn van Elf. Ze zijn goedkoop, maar wel erg goed van kwaliteit. Ik spreek wel over de oogschaduwkwasten, want met de andere borstels heb ik zelf geen ervaring. Over de oogschaduwkwasten ben ik zo tevreden, dat ik van elke borstel een tweede heb aangekocht als reserve.
Links zie je 2 keer de gewone oogschaduwborstel. De eerste is de nieuwe versie en de tweede is de oude versie. De nieuwe is iets platter, maar werkt even goed. Ik gebruik deze elke dag om mijn oogschaduw aan te brengen op het bewegend deel van mijn ooglid. Rechts zijn er 2 blending oogschaduwborstels. De eerste is de oude en iets dikkere versie. De tweede is de nieuwe borstel, die iets korter en fijner is. Ik gebruik deze om oogschaduw aan te brengen op mijn arcadeboog. Hij is ideaal van formaat en werkt ook prima om de oogschaduw te doen vervagen. De fijne versie gebruik ik meer voor donkere kleuren en de grotere om highlighter onder mijn wenkbrauwen aan te brengen. Je kan deze kopen op de website van Elf voor 1 euro per stuk. Een spotprijsje!
Deze borstel is ook van Elf, maar hij komt uit de iets duurdere Studio lijn. Het is een superzachte kabuki borstel en deze gebruik ik op dagelijkse basis om compactpoeder aan te brengen om mijn gezicht. Hij kost 6 euro via de webshop en geloof me, hij is echt zijn geld waard!
Ook deze borstels komen uit de Studio lijn van Elf. Je merkt wel dat deze beter zijn van kwaliteit dan de gewone kwasten. Ik heb al enkele keren gehoord dat de gezichtskwasten uit de gewone lijn niet zo goed zijn, waardoor ik meteen gekozen heb om daarvoor uit de Studio lijn te gaan kiezen.
Links zie je 2 keer dezelfde borstel: de powder brush. Ik vind dit echt de allerbeste borstel van Elf en daarom dat ik hem ook dubber heb aangekocht. Het is een poederkwast, maar doordat hij bovenaan plat is gebruik ik hem voor foundation. Ik heb verschillende borstels geprobeerd om foundation aan te brengen en dit is de enige die voor mij werkt. Wat me vooral erg blij maakt, is het feit dat je de foundation gelijkmatig kan opbouwen zonder strepen of vlekken. Als je ooit wil bestellen bij Elf, kan ik je echt aanraden om deze borstel voor 4 euro aan je winkelmandje toe te voegen. De rechtse borstel is de complexion brush. Dit is een ongelooflijk zachte borstel, die ik vooral gebruik om foundation af te poederen met transparant poeder. Ook deze borstel kost 4 euro en is een echte aanrader.

Ik heb ook nog twee borstels van GOSH. Deze gebruik ik niet zo heel vaak. Niet omdat ik ze niet prettig vind, maar omdat ik de meeste make-up functies al ingevuld heb met andere borstels. Dit is dus eerdere een soort van back-up setje. Ik vind ze er wel professioneel uitzien, ondanks het feit dat ze budget-vriendelijk zijn. 
Het kleine borsteltje is de schuine oogschaduwkwast. Ik gebruik hem vooral om oogschaduw aan te brengen op mijn onderste wimperrand en meestal als ik voor een smokey eye ga. Hij is namelijk vrij fluffy en niet te smal, waardoor hij prima werkt om daar je oogschaduw te vervagen. Deze kan je voor 6,99 euro vinden bij Kruidvat. De grotere borstel is de foundation kwast. Dit is één van de borstels die ik geprobeerd heb om foundation aan te brengen. Voor dat doel vind ik hem persoonlijk echt niet geschikt. Ik gebruik hem om highlighter aan te brengen op mijn jukbeenderen. Deze is iets duurder en kost 10,99 euro.
Dit kleine borsteltje van Bourjois zat in de WAAT-box van juli. Deze gebruik ik heel weinig. Het is op zich geen slecht borsteltje, maar hij is echt heel klein en ook beperkt qua gebruiksmogelijkheden. Het is dus eerder een borsteltje dat ik mee zou nemen in mijn handtas ofzo om mijn gezicht even bij te poederen. Volgens WAAT kost dit borsteltje 11,95 euro, maar volgens mij is deze niet apart te koop. 
Dit lieverdje van Catrice kan je jammer genoeg niet meer vinden in de winkel. Hij zat in de Urban Baroque limited edition, maar met wat geluk kan je hem misschien nog ergens op de kop tikken. Het is een blush kwast en daarvoor gebruik ik hem ook met veel plezier. Voor 3,99 euro is dit echt fijne kwaliteit en ook de versieringen maken er echt een pronkstukje van. Gelukkig zit deze borstel nu ook in het vaste assortiment voor dezelfde prijs, al is het dan wel met een strak, zwart uiterlijk. De kwaliteit is natuurlijk het belangrijkste en voor zover ik heb kunnen vergelijken, zijn beide borstels praktisch identiek. Je vindt deze bij Kruidvat.
De laatste borstel in mijn stash, is de eyelinerkwast van Essence. Hij is erg fijn, waardoor hij ideaal is om zowel eyeliner als oogschaduw op de wimperrand aan te brengen. De nieuwe versie heeft wel leukere kleurtjes dan mijn borsteltje. Je kan deze vinden bij Kruidvat voor 1,59 euro.
Wat zijn jouw favoriete kwasten? Je kan tot 6 oktober ook nog steeds deelnemen aan de winactie. Klik hier voor meer informatie.