zaterdag 3 mei 2014

Blog on the Center Stage # 7: Essential Honesty (nl)

Tijd voor een nieuwe BotCS! Vandaag is het de beurt aan Laura van Essential Honesty, maar als jij ook graag in deze rubriek komt mag je altijd mailen naar virusofbeauty@gmail.com!


De persoon achter de blog: wie ben je?

Ik ben Laura, 23 jaar jong en ik woon in het prachtige Brugge! Na mijn studies Handelswetenschappen, ben ik nu al twee jaar aan het werk bij een groot Belgisch bedrijf waar ik sinds kort m'n droomjob uitoefen. Daarnaast probeer ik m'n blog draaiende te houden en zijn m'n vriend & ik sinds kort gestart aan de bouw van ons eigen nestje. Drukke tijden allemaal, maar door goed te plannen lukt het allemaal wel!

De geboorte: hoe en waarom is jouw blog tot leven gekomen?

Wel, ik heb altijd al een passie voor potjes & crèmes gehad. Toen ik 19 jaar werd wilde ik mezelf dan ook eens goed verwennen in de parfumerie en heb ik met mijn spaargeld een duur potje aangeschaft, op aanraden van een verkoopster. Helaas was die verkoopster enkel geïnteresseerd in wat er in m'n portefeuille zat dan wat er op m'n gezicht moest gesmeerd worden en na twee dagen proberen stond ik vol uitslag. Gedegouteerd begon ik dan maar allerlei info op te zoeken, waardoor ik plots 'bloggers' leerde kennen.

Op den duur wist ik zo veel over allerlei merken, dat ik een beetje een aanspreekpunt werd voor vrienden. Zo begon het idee te spelen voor een eigen blog. Wel, in 2012 was het dan eindelijk zo ver! De eerste artikels rolden uit m'n vingers, en nu anderhalf jaar later komen dagelijks 200-250 mensen mijn schrijfsels lezen! Ongelofelijk!

Work-a-holic: hoe vaak post je een artikeltje en hoeveel tijd spendeer je aan je blog?

Dagelijks komt er een post online. Door m'n drukke werkschema lees ik m'n mails via m'n iphone en schrijf ik 's avonds (als ik thuis ben) wat drafts. In het weekend worden die drafts dan echte artikelen en maak ik ook m'n foto's. Doordat ik niet elke dag aan m'n website kan werken, probeer ik steeds goed vooruit te schrijven.


Het publiek: heb je veel bezoekers en hoe belangrijk vind je het aantal bezoekers?

Veel is iets relatiefs denk ik. Ik heb er nu 200 tot 250 op een dag en vind dit verschrikkelijk veel. Iemand anders vindt dat dan bijvoorbeeld weinig. PR bureau's kijken naar dit cijfer zelfs niet om, dus op zich is m'n blog niet zo groot. Maar ikzelf vind dit een waanzinnige prestatie, zeker als je weet dat in het begin van m'n blog 5 bezoekers op een dag al VEEL waren!

The motivational coach: Hoe motiveer je jouw lezers om jouw blog te blijven volgen?

Dit vind ik een moeilijke.. Ik probeer trouw te blijven aan m'n schrijfstijl en aan m'n naam. Essential HONESTY is niet voor niets de naam van m'n blog. Ook al krijg ik af en toe iets toegestuurd, blijf ik trouw aan m'n eigen ervaringen. Is het écht niets, en wil het bedrijf toch dat ik iets post, dan stuur ik het nog liever terug (yes, it happened) dan er een post vol leugens van te schrijven.

De batterij: wat zijn volgens jou de positieve en negatieve kanten aan bloggen?

Positief: Wel, de power die je uit je bezoekersaantallen krijgt, de leuke reacties die dagelijks op artikelen komen en het feit dat je als blogger gewoon zoveel weet over bepaalde zaken. Wie onder jullie bloggers kan er nog op een normale manier in een apotheek binnenkomen en NIET kijken naar de prijs van het Bioderma micellaire water? Ook heb ik al ontzettend leuke dingen kunnen/mogen doen en heb ik al heel wat toffe mensen leren kennen

Negatief: Nou ja, zonder te gaan klagen is dit moeilijk. Bij sommige blogs is eerlijkheid, schrijfstijl en opbouw van een artikel ver te zoeken. Ook het aanhoudende geschooi van sommigen maakt mij boos, want zo komen blogs die het goed menen in een slecht daglicht te staan. Ook vind ik dat kleine blogs écht weinig kansen krijgen, ook al zijn ze vaak actiever dan de bloggers die 'toevallig' eerste waren. Maar goed, dit zijn allemaal zaken waarmee ik heb leren leven. Ik heb nog steeds héél véél plezier in bloggen!


Blogverslaafd: volg je zelf ook blogs? Zo ja, welke zijn je favorieten?

Ja, en ik lees ze ook nog steeds allemaal! Mijn favorieten zijn it-girl en beautyzine! Vraag me niet waarom, maar het is zo! Dagelijks klik ik ook nog steeds door naar thepinkperfectionist én rokprinses, gewoon omdat we zo veel gemeen hebben !!

De leermeester: hebben andere bloggers een invloed op je eigen manier van bloggen? Heb je ook andere bronnen van inspiratie?

Natuurlijk! Vooral naar producten die ze uitbrengen! Ook ik laat m'n hoofd regelmatig gek maken door andere bloggers. Naar schrijfstijl toe blijf ik echter trouw aan mezelf!

Very Important Blogger: ga jij naar events voor bloggers en/of heb je samenwerkingen met bepaalde bedrijven om producten te reviewen?

Soms wel, maar zoals ik al zei, enkel wanneer het product me werkelijk interesseert. Waarom schrijven over zaken die ik toch nooit ga gebruiken of ze zelfs niet werken, puur omdat ik ze 'krijg'? En tja, evenementen? Zoveel heb ik er helaas niet mogen doen. Een uitnodiging is hiervoor nog altijd essentieel hé!


The Social Network: waar kunnen we je overal vinden op sociale media? Plaats gerust de linkjes!


Het grote favorieten topic! Noem je favoriete cosmetica-merk, fashion of juwelen merk, hobby, eten en drinken.

De producten van Rainpharma staan bovenaan mijn favorieten-lijstje! Ook heb ik onlangs producten van Panier de Sens leren kennen, en ben nu ook grote fan. Daarnaast heeft Chanel altijd een grote aantrekkingskracht op mij gehad. Telkens ik dat schap passeer heb ik wel iets in m'n hand. Helaas neemt de gierige pin in mij het dan (gelukkig soms) weer over, en zet ik alles braaf terug.

Ka-ching! Ben jij een budget-shopper of kies je liever voor luxe-merken? Wat is het duurste cosmetica product en kledij/accessoire dat je gekocht hebt?

Beiden eigenlijk. Afhankelijk van wat ik erover heb gelezen. Het duurste dat ik ooit kocht was een crème van La mer, en ja, zo is mijn blog begonnen!


Hey big spender! Koop je vaak producten speciaal voor jouw blog? Denk aan reviews, shoplogs, camera’s,…

Ik koop het voor mezelf natuurlijk, maar als het de moeite is dan review ik het. Een spiegelreflexcamera staat op m'n wishlist, maar daar ga ik toch nog eventjes voor sparen! Sponsors? Anyone?

Bedankjes: zijn er mensen die je graag wil bedanken voor het succes van jouw blog?

Mijn vriendinnetjes (jullie weten wie jullie zijn) die me af en toe overstelpen met staaltjes, raad, ideetjes en LIEFDE! M'n tante om me de productjes-kriebel te bezorgen en AL mijn lieve bezoekers die ik dagelijks mag verwelkomen!!!

Game over: wil je graag nog iets vertellen dat ik niet heb gevraagd?

Niet direct, ik ben al open genoeg geweest denk ik! Eigenlijk ben ik niet zo'n TAG-fan, maar deze leek me nu echt wel eens leuk!